Wednesday, June 13, 2012

belajar bahasa mandarin

yeeaaahhh ! harini dah start blajar bahasa mandarin .dpt cikgu import drpd china :D
so ,bila nak berinteraksi ,kena guna english jugakk .secara tak langsung jugakk boleh memantapkan aku punya english .Oh My Englishh !hahha .bahasa mandarin best .bunyi pon mcm org takde gusi je brcakap .
contoh2 words atau atau ayat2 yg aku dah blaja ade nie :

wo jiao na zi di = nama saya nazdi

wo shi ma lai xi ya ren = saya orang malaysia

wo lai zi ji da = saya berasal dari kedah

wo xi huan kanshu = hobi saya ialah membaca

ni jiao shenme ming zi ? = apakah nama kamu ?

wo jiao na zi di = nama saya nazdi

ni shi nali ren ? = kamu berasal dari mana ? / orang mana?

wo shi jida ren = saya orang kedah

ni hao = hello

ni hao ma ? = apa khabar?

wo hen hao = saya baik-baik saja

ni mang ma ? = kau sibuk kah? / are you busy ?

neng mang = sangat sibuk / very busy

bu mang = tidak sibuk / not busy

xie xie ni =terima kasih /thank you(for friends)

xie xie nin =terima kasih/ thank you (for respected person like parents/teachers)

No comments:

Post a Comment